Zelfzorg en het vermijden van burn-out : hoe hou je op duurzame wijze jouw energiepeil positief ? Of hoe bouw je duurzaam aan een sterke balans?

Leren herkennen van signalen, onderliggende oorzaken, waarom gaan we toch verder ondanks het signaal? Wat voedt ons? Wat doet onze geestelijke ‘bankrekening’ in plus staan?

Het belang van grenzen, leren voelen in jouw lichaam (visualisatie: wat voel je bij stress? En dan visualisatie ‘thuis’)

(Combinatie van pinkola – Martine Brackx – artikels)

Metaforen uit zeehondenhuid/zielehuid:

·        wat zelfzorg voor jou betekent,

·        welke plaats het in jouw leven inneemt, welke plaats je zou willen dat het inneemt,

·        wat maakt dat je er moeilijk in slaagt voldoende voor je zelf te zorgen,

·        hoe komt het dat je soms moeilijk de weg kan vinden naar "voeding" die goed voor jou?

·        En wat is "goede voeding"? Dit zal voor iedereen iets anders zijn en dit probeer je tijdens deze reeks in kaart te brengen. 

·        Je onderzoekt ook oorzaken: "wat maakt dat ik van mezelf afdwaal en over mijn grenzen ga?", "wat maakt dat ik me zo moe en weinig geïnspireerd blijf voelen?", "wat maakt dat ik alles heb om gelukkig te zijn maar mij toch niet zo voel?",...

·        Wat kan jou hierin helpen en ondersteunen? Wat zijn hulpmiddelen? Je onderzoekt en bevoelt wat jou energie geeft, blij maakt, wat zinvol voelt.

·        Je probeert inzicht te krijgen in wat je écht nodig hebt; je leert over de noodzaak om regelmatig terug naar jezelf te gaan.

·        Je zet stappen naar inzicht in jouw eigen patroon of ritme binnen zelfzorg; wanneer ga ik over grenzen? Wanneer is het voor mij té veel? Welke 'signalen' tonen zich? 

Tijdens deze reeks blijf je niet op het explorerende niveau maar probeer je dieper te graven op zoek naar (hulp)middelen en inzichten die jou helpen beter voor jezelf te zorgen op een manier die voor jou goed aanvoelt. Hierdoor vergroot je je jouw zelfbewustzijn en zelfvertrouwen; wat jou dan weer helpt in het maken van krachtige keuzes in jouw dagelijkse leven. Dit proces brengt je dichter bij jezelf. 

=)Belangrijk in persoonijk leiderschap/leiding geven is om vanuit een intrinsiek stevige balans krachtige daden te stellen/te kunnen (bege)leiden.

DOEL: een intrinsiek stevige balans (= veerkrachtige balans) opbouwen van waaruit je krachtig kan (bege)leiden. Essentiële  kwaliteiten hierbij zijn voldoende zelfzorg inbouwen/voldoende eigen ruimte inbouwen én creativiteit als voedingsbron en houding in het leven.

 

Definities zelfzorg:

[Levensbeschouwing] Goed omgaan met jezelf: goed zorgen voor je lichaam en je geest. Hierbij hoort het vermogen jezelf kritisch op dit punt te kunnen aanspreken: zorg ik wel goed voor mezelf? Zelfzorg: niet te verwarren met egoïsme

 

In een uitdagende complexe wereld is het essentieel om veerkracht te ontwikkelen zodat je de snelle, onverwachte en complexe veranderingen (‘bumps’) kunt opvangen zonder opgebrand te raken of leeg te lopen. Het belang van jezelf op tijd en voldoende op te laden is cruciaal. Wanneer je te lang in min staat werkt dat contraproductief, voor jezelf maar ook voor je team.

Je veerkracht versterken heeft een positief effect waar het hele systeem waar je deel van uitmaakt bij vaart.

 

 

                               

Situering

Weet jij hoe je stabiel blijft bij de uitdagingen en obstakels die je onderweg tegenkomt? Zie jij uitdagingen als iets positiefs of zucht je al bij nog maar de gedachte eraan? Heb je sterke schokdempers of zijn ze toe aan een opknapbeurt of zelfs vervanging?

We hebben het allemaal druk, druk, druk. Zoveel uitdagingen en zoveel te managen. En dan hebben we het nog niet over de occasionele tegenslagen. Daardoor geraken heel wat mensen opgebrand en is het essentieel dat je weet hoe hiermee om te gaan. Enerzijds zodat het leuk blijft en anderzijds dat je productief blijft. Wanneer je veerkracht goed ontwikkeld is, kan je heel wat meer aan en weet je helder de dingen te kaderen, te plannen en beheren.

 

Doelgroep

·        Iedereen die sterk in zijn schoenen wil staan en beter omgaan met de uitdagingen die je dagelijks tegenkomt.

 

Wat leer je?

·        Inzicht in eigen krachten en schokdempers

·        Alert zijn op zwakke plekken en ze versterken

·        Op duurzame wijze je energiepeil positief houden

·        Het  verschil kennen tussen constructieve en destructieve stress

·        Inzicht in je eigen cyclus van rust en actie

·        Uitbreiden van je steun bronnen en hulpmiddelen

·        Aandacht voor creativiteit als hefboom én als kwaliteit voor een veerkrachtig leven: focus en contact met het proces

Programma

 

·        ‘Signalen’ herkennen  of wat zijn ’symptomen’: wat doe ik (niet) wanneer ik mezelf aan het opbranden ben? Wat voel ik (niet)?  Wat zijn onderliggende oorzaken, waarom racen we verder ondanks de verschillende signalen? 

·        Je lichaam voelen - je lichaam als raadgever

·        Je ritme/cyclus kennen - Hoe lang kan bij mij de boog gespannen staan? Wanneer is het tijd voor rust?

·        Grenzen stellen - Hoe perfectionisme, faalangst en eigenwaarde de grenzen die je al dan niet trekt, bepalen. Wat is voor jou een goede grens?

·        Weten wat je voedt - Verder kijken dan ontspanning en plezier alleen. Wat doet je geestelijke/energetische ‘bankrekening’ in plus staan? Welke stortingen heb je nodig?

·        Positieve emoties activeren – Hoe creatief en vrij ben je?

 

Didactische aanpak

·        Via creatieve en lichaamsgerichte oefeningen en visualisaties ga je ervaren wat stress doet én hoe het voelt als de stress uit je systeem is.

·        De gebruikte methodieken vinden hun oorsprong in mindfulness, psychosynthese (visualisaties en voice dialogue) en creatief dynamisch coachen (zoals o.m. meditatief schilderen en verbeeldingskracht).

·        Storytelling: de metaforen van een verteld verhaal lopen als een rode draad doorheen de training.